Madla Juniorbridgeklubb - sommerhilsen til hjelpere

"TENK så HELDIGE vi er - som får æren av å bli kjent med barn og ungdom - med denne interessante innfallsvinkelen!!"

skriver Karen Mauritzen - leder i nystartede Madla Juniorbridgeklubb. Vi vil gjerne dele sommerhilsenen hennes til hjelperne i Madla Juniorbridgeklubb:

Til deg, med god tid på en sommerdag i juli:


Kjære 

Wilma, Kirsti, Ester, Karin, Inger, Eva, Bjørg og Kåre, Owe, Sophus, Sverre, Odd, Oluf, Harald, Jon, Are, John Helge, Marianne og Sjur, Rune, Boye, 

Silvia, Fanny, Solgunn, Arne S og Arne R (de fem sistnevnte utgjør styret i klubben). 

FOR EN PANGSTART!! - OG FOR ET GIVENDE MENINGSFYLT 'KOSEARBEID'!! :-) :-) :-)

DETTE hadde me ikkje klart uten din hjelp!!

VIDUNDERLIG GODT JOBBA AV OSS ALLE SAMMEN! :-) ;-) :-)


Og så SÅ KJEKT!! :-) :-) :-)

 

Karen Mauritzen - tante til to medlemmer av Madla Juniorbridgeklubb 

Beste komplimentet er at barna møter opp og er motiverte for læring (og pizzaspising..;) )

De ser ut til å storkose seg. 

Vi har landa på 3-4 bord på kvelden - flest jenter og flest femteklassinger. 

(Hele 7 bord første spillekveld i januar. Da var det nyttig med navnelapper til hver enkelt.)

Det er et godt utgangspunkt for videre drift. 


Opptak av nye elever blir januar-2019, kanskje med en skoledag m.lynbridge først, som i fjor. 

TV Vest kom på besøk da alle elevene i 5., 6. og 7. klasse fikk et lynkurs i bridge januar 2018


Vi er svært glade for at tre mødre vil være med i styret vårt. Et varmt velkommen til Fanny, Silvia og Solgunn, som alle kommer med nyttige innspill og råd. Solgunn er spillende, sporty mor, som har lyst å lære spillet. Hun rekker opp 'i timen' og stiller nyttige spørsmål for hele gjengen. Vi håper at flere foreldre vil komme for å lære etterhvert.

Før påske fikk vi besøk av juniorspillere og voksne fra Sandnes juniorbk.  Det var svært hyggelig at de tok turen samt inspirerende å se hvor gode de har blitt! :-) Velkommen igjen.

Naboklubben Sandnes Juniorbridgeklubb er mye mer erfarne - de har holdt på i nesten to år.


I løpet av hele vårsemesteret (11 klubbkvelder) har barna lært utrolig mye:


Telle honnørpoeng, trumfpoeng, melde på 1-trinnet, svare, spille ut, legge på til stikk (indikere tapt/vunnet stikk), være blindemann, spillefører, fargenes verdi, bruke trekktrappen, bonus + mer som jeg ikke kommer på.

De er KJEMPEFLINKE. :-)


På siste spillekveld før sommeren fikk alle utdelt flotte diplomer - komponert og laminert av vår dyktige kasserer Arne Solberg og fruen.  Det var stor stas! :-) 

 

Mange gode hjelpere er nødvendig for å lykkes i oppstartsfasen - her kasserer og diplom-maker Arne Solberg.

Arne Rødne og jeg har også gladelig hatt sommerbridge nå i juli. (Onsdager og fredager kl.12-14) i samme SFO-lokalene. 


Det er de fire ivrigste jentene som har møtt opp her.  Da har vi bare delt tilfeldige spill og tatt opp den teorien som måtte komme. (Ikke fulgt den røde 'Spill bridge 1'boka, som vi brukte i vår.) Det har vært svært effektivt og lærerikt. 


Tilfeldigvis ble første spillet vi ga 6 hjerter, som Liv og Wenche klarte å melde- lilleslem - og så fikk de alle 13 stikkene. Det ble sommerens høyeste score (til nå) med 1010 poeng til nord/syd. 

I 'friminuttene' spiller vi kanonball og springer litt rundt i gymsalen.  Har fått lov av Rektor å disponere denne og. 


..som gammel fotballspiller/ nåværende innebandyspiller er jeg stor tilhenger av fysisk aktivitet/ lagspill for å kunne yte maksimalt ved bridgebordet. (Se Magnus Carlsen;) 

..aldri feil med litt bevegelse - eller hur, makker Arne Rødne? .. ;-) 


Ifølge den knallgode pedagogen Arne Rødne er denne sommerskolen nødvendig som forberedelse det store skolemesterskapet i Oslo 24-25.nov.  Ungene gleder seg vilt til turen og planlegger vindusplass på den store flyturen. 


Vi har fått lagd grønne T-skjorter til store og små i klubben - med egen logo på brystet og 'Livet er kort - spill bridge' på ryggen. 


Dette e bare STEINKULT og eg e dypt takknemlig for hver og en av dere, som har hjulpet oss igang! :-) 


Vi er også stolte av å ha vår egen bridgesang, som vi traller på i tide og utide. 

 

Klubbens formål:

 

 'Å være et trygt og trivelig samlingssted for barn og foreldre som er motiverte for å lære bridge.'

 Vi er opptatt av at hvert barn skal føle seg trygt, sett og ivaretatt/inkludert i klubben - at vi skal ha et koselig miljø som forutsetning for god læring. 

 TENK så HELDIGE vi er - som får æren av å bli kjent med barn og ungdom - med denne interessante innfallsvinkelen!! :-) 

Som en drøm!! :-) 

 

...a pro pos drømmer.. 

Drømte forleden natt at jeg hadde i oppdrag å lære opp alle kollegene mine i Princess Interiør ALEINE !! MARERITT !! SÅ våkna eg! Puuh! ;) 

Juniormedlemmene våre er livlige, sportslige, nysgjerrige, lærelystne, flinke, våkne, intelligente, kule og helt unike.  Og så er de fremtiden. I bridgenorge.

Eg DIGGE trykket eg fant på en T-skjorte i Vilnius, Lithauen sist sommer:

'Doing what you want is freedom,

doing what you LOVE is happiness' 

- og tenker at det passer godt på alle oss små eller store, gamle eller unge, passe lykkelige bridgeentusiaster.

Ps. Blir svært glad for innspill/kommentarer for forbedringer.

Pps. Øver meg på korte mails - dette var mitt beste forsøk... ;) 

Tusen takk. Ha en fin sommer. :-) ;-) :-)

Mvh Karen leder+ barne/ungdomsarbeider m.m. (mob: 959 77 670) 

Klarer du å lage et juniorlag?

24.-25. november 2018 arrangeres skolemesterskapet i bridge. Vi utfordrer DEG til å lære opp fire juniorer og delta. Bli med på å skape et miljø for juniorbridgespillere i Norge.

Din gave: Lær bort det beste spillet

Å være sammen og spille spill går aldri av moten. Vi som spiller bridge vet at vi har det beste spillet. Så hvorfor holde det hemmelig? Ikke bare er det sosialt, det gir også uendelig med utfordringer som avdekker seg lag på lag etter hvert som du mestrer spillet. 

Selv om dagens barn og unge har et nærmere forhold til mobiltelefonen enn til kortstokken, så vil du bli overrasket over responsen om dere alle la den bort i noen timer, og prøvde dere på bridge.

 

Slik lærer du barn bridge

Selv hadde du sannsynligvis hundrevis av timer med kortspill i bagasjen før du lærte bridge. Dagens barn har brukt tiden sin på andre ting, og har ikke den samme forkunnskapen. Kanskje vet de ikke engang forskjell på fargene? Og hvorfor heter det farger, når de bare er røde og svarte? 

Skal vi møte barna, må vi møte dem på deres nivå. Så glem i første omgang alt av bridgeuttrykk, og glem alt du har lært av meldinger. På http://bridge.no/Laer-bridge/Skolemesterskap-i-bridge vil du finne en enkel og grundig beskrivelse av hvordan du lærer bort bridge til de yngste. Se på power point presentasjonen som heter "Skolebesøk halv / hel dag" - der er det flere tips i notatene under hver slide.

Hvorfor egne grupper for barn?

Vi bridgespillere har holdt hemmeligheten med bridgen for oss selv i flere tiår. Og siden det bare er én gyldig grunn for å slutte med bridge, så sier det seg selv at gjennomsnittsalderen øker. Til nå har den krøpet oppover til 61,7 år, og den vil stige raskt om vi ikke tar grep.

Når vi spiller spill, gjør vi det for å glemme tid og sted, le og utfordre oss selv. Spill er konsentrert liv. Det er helt avgjørende at vi trives og føler oss hjemme sammen med dem vi spiller med og mot. 

Så snart man mestrer bridge hviskes aldersskillene ut. Da opplever man et fellesskap med andre bridgespillere på tvers av alder. Men før man er blitt en del av bridgefamilien, vil en 11-åring føle seg helt fremmed i en vanlig bridgeklubb. Derfor må vi lære barn bridge i egne grupper.  

Det enkle er ofte det beste

For deg som nå har ett konkret barn i tankene, er oppskriften enkel: Be barnet invitere 2-3 venner til spillkveld, og sett dere ned rundt kjøkkenbordet med kortstokken. Begynn på begynnelsen, lær hva et stikk er, og konkurrer i hvem som kan ta flest stikk. Oppskriften finner du på http://bridge.no/Laer-bridge/Skolemesterskap-i-bridge. Lag gode rammer, med enkel servering og god stemning. Syns de det er gøy? Husk å avtale ny spillkveld, og nevn muligheten for å delta i skolemesterskap i bridge.

  

For klubben: Skolebesøk med bridgeopplæring

En effektiv måte å få tent interessen hos barna, er at bridgeklubben kommer på besøk på skolen. Bridgeopplæring er med på å oppfylle mål i læreplanen, og vi har gode argumenter for hvorfor rektor bør sette av en halv dag med bridge for elevene. 

Har dere ingen bridgelærer i klubben? Ingen problem. Om dere kontakter Norsk Bridgeforbund i god tid før skolebesøket, vil vi stille med en bridgelærer som har ansvaret for undervisningen – helt gratis.Vi anbefaler også at klubben sender noen på bridgelærerutdanningen. Neste anledning er i Mo i Rana, Kristi Himmelfarthelgen

Denne metoden krever mer innsats enn å samle fire spillere rundt et kjøkkenbord, men belønningen er tilsvarende større. Til nå kan bridgeklubber som har prøvd denne tilnærmingen på minimum 100 elever vise til 100 % suksessrate i å starte egen juniorbridgeklubb rett etterpå. Bridge fenger barna!

En slik tilnærming krever god forankring i bridgeklubben. Til et skolebesøk trengs det én frivillig medhjelper pr fire elever, slik at vi får én medhjelper pr bord. I tillegg må dere ha en konkret plan for oppfølgingen etterpå. Blir det spilling på den lokale cafeen neste lørdag? Eller skal dere starte egen juniorbridgeklubb fredag om to uker?

Er dere en gruppe i klubben som har vilje til å ta i et tak over en periode, så er dette den klart anbefalte strategien. På http://bridge.no/Laer-bridge/Blogger/Rekruttbloggen/Startpakke-juniorbridge kan dere lese oppskriften på hvordan Mo BK og Båsmo BK startet en juniorbridgeklubb med 84 deltakere på 3 måneder. 

Gulrot: Reis til skolemesterskapet i november

24. -25. november arrangerer vi nasjonalt skolemesterskap i bridge. Konkurransen foregår i Oslo, og det vil være premie i flere klasser. Deltakere og trenere* bor på Haraldsheim Vandrerhjem, og deltakelse er gratis. Reise og overnatting er sterkt subsidiert, og det vil kun være en liten egenandel pr spiller i reise/opphold. 

Vi håper at skolemesterskapet – å reise på tur med laget og treffe andre unge spillere som elsker bridge – vil være et fint mål på veien i bridgeopplæringen.  

Hvem kan delta i skolemesterskapet?

Alle som er i skolealder, det vil si barneskole, ungdomsskole eller videregående skole kan stille lag. Man kan stille lag på tvers av alderstrinn. Siden formålet med skolemesterskapet er å skape flere aktive bridgemiljø for juniorer lokalt, skal barna være fra samme skole. Om det foreligger en begrunnelse for hvorfor de ikke kan være det, eller et lag mangler en spiller uka før mesterskapet starter, vil reglene tillate unntak.

De aller fleste som deltar, vil ha lært bridge i løpet av 2018. Skolemesterskapet er et ledd i satsingen for å skape flere juniormiljø i Norge, og et lavterskeltilbud. Derfor trenger du ikke å være redd for at ditt lag kan for lite bridge. Kan de telle honnørpoeng og melde utgang, så kan de mer enn nok til å delta. 

Målet er 20 lag i skolemesterskapet, og det vil bli fine premier i flere klasser. 

Premie til beste trener!

Vi har også en gulrot til treneren: 
Treneren til laget som gjør det best i skolemesterskapet vinner deltakelse med makker i Marit Sveaas Internasjonale Bridgeturnering 2019. 

Tar du utfordringen?

*Som i alle idrettsarrangement for barn/unge må alle trenere som skal reise med et lag til skolemesterskapet kunne vise plettfri begrenset politiattest

 

Fakta om skolemesterskapet:

  • Dato: 24.-25. november 2018
  • Sted: Oslo, NBF Oslo sine lokaler på Løren
  • For hvem: 5.-10. klasse og videregående skole
  • Hvordan? Ideen er enkel: Hver bridgetrener lærer opp en gruppe på 4 barn.

NBF stiller med opplæringsmateriell og oppfølging, og kommer gjerne på skolebesøk til klassen.

Interessert? Kontakt marianne@bridge.no 

Startpakke juniorbridge

3000 elever skal lære bridge - hvordan får de det til på Helgeland? Les videre - svaret kommer snart, med en oppskrift som dere kan kopiere.

Fire måneder etter prosjektstart er juniorbridgeklubben stiftet, og det er arrangert 4 klubbkvelder. 85 barn har vært innom klubben - 30 av dem på minst 3 av kveldene. Det er bedre oppslutning enn i noen av "voksenklubbene".  Vi er begeistret og imponert over det Mo BK og Båsmo BK ved Elisabeth Solum og Kurt-Ove Thomassen har fått til i Rana.

Skolene begeistret

Det som også slår oss, er hvor positive skolene har vært til å få bridgeklubben på besøk. Både i Rana og i Sandnes der det finnes juniorbridgeklubber, står skolene i kø. Dette vil være fullt mulig å få til andre steder i landet også.

For at klubber som nå lar seg inspirere skal slippe å finne opp kruttet på nytt, har vi spurt Mo og Båsmo BK om hvordan de har gjort det. Elisabeth Solum har sendt oss det de kaller Startpakke juniorbridge, som vi her publiserer i sin helhet - til glede, inspiriasjon og fri avbenyttelse.

Startpakke juniorbridge

av: Elisabeth Solum, Mo BK 

Anbefalinger i dette dokumentet bygger på erfaringer fra undervisning i lynbridge i barne- og ungdomsskoler i Rana med påfølgende etablering av Rana Junior Bridgeklubb. 

Erkjennelse

Mo BK og Båsmo BK får færre medlemmer og høyere gjennomsnittsalder for hvert år. Flere rekrutteringstiltak er gjennomført opp gjennom årene, men med lite suksess. Viktigste erfaring er manglende oppfølgning av nye spillere. Det er derfor enighet i klubbene om at det er behov for full satsing på rekruttering både av voksne og barn/unge. Full satsing innebærer at alle klubbenes medlemmer må være innstilt på å bidra og at klubbene vedtar en økonomisk ramme for satsingen.

Arbeidsgruppe

Etter som vi er to klubber i Rana som samarbeider om rekruttering, etablerte vi en arbeidsgruppe med to representanter fra hver av klubbene. Dermed sørget vi for å fordele noen av oppgavene. Det er viktig at gruppens leder(e) er entusiastiske og har tid til god planlegging.

Vedlegg: Framdriftsplan bridge Rana (1)

NBF

Vi har hatt et nært samarbeid med NBF sin rekrutteringsansvarlig Marianne. Hun ledet undervisningen i skolene den første uken og ga oss viktig læring om det pedagogiske opplegget.

Forberedelse til undervisning i skolene

Et viktig forberedende tiltak var at vi besøkte alle klassene en tid før undervisningen, fortalte kort om den forestående undervisningen mens vi delte ut lynbridge kortstokker og brev til foreldrene til samtlige elever og lærere. Besøket var avtalt på forhånd og tok 10-15 minutter per klasse.

Klubbenes medlemmer har vært medhjelpere ved undervisningen. I utgangspunktet anbefales en medhjelper per bord i klassene, spesielt for de minste elevene. Dersom det er store klasser, anbefales å dele opp klassene med en som underviser i hvert klasserom.

Vedlegg: Brev til foreldre utgave I (2) (kontakt marianne@bridge.no for å få fila i redigerbart format)

Skjema registrering av medhjelpere (3)

Undervisning i skolene

Arbeidsgruppen har holdt kontakt med skolene via rektorene, per e-post eller telefon. Det ble avtalt tid for undervisning hver dag i en uke pluss to dager påfølgende uke, to seanser per dag. Viktig å få rektorenes forståelse for hvilke evner bridge fremmer: konsentrasjon, strategisk planlegging, samarbeid, logisk tenking og ikke minst telling og regning.

Vi var på en ungdomsskole, to skoler samlet 5.-7. klassetrinn og i 7. kl. på de øvrige skolene.

Av utstyr hadde vi med oss en ekstra stor kortstokk, kortholdere og kortstokker.

Vedlegg: Tidsplan undervisning skolene (4)

Undervisning tips og øvelser (5)

Brev til foreldre utgave II (6)

Oppslag skolene utskrift A3 (7)

Media

Det anbefales å kontakte lokal media for å få oppmerksomhet omkring satsning på juniorene, spesielt om undervisning i skolene.

Juniorklubb

Etter som vi har erfart hvor viktig det er med oppfølging av bridgespillere etter undervisning, besluttet vi raskt å etablere juniorklubb med klubbkvelder annen hver uke fra kl 17.30 til kl 20.30. Vi informerte om klubbkveldene i klassene muntlig og med oppslag. 64 elever kom på første klubbkveld. 

Registrering av deltakere

Vi registrerte spillerne på eget skjema med informasjon om navn, adresse, fødselsdata, mobil og ev. allergier samt navn på foresatte med mobilnummer. Ut i fra dette har vi satt opp oppmøtelister og registrerer alle hver klubbkveld.

Spillelokale

Klubbkveldene holdes i annen etasje på en restaurant på Ytteren. Dvs. at avstanden til elevene på Båsmo, Ytteren og Selfors ikke er stor. Foreldre organiserer skyss fra steder som ligger lengre unna spillestedet (Alteren, Dalselv og Utskarpen).

Påminnelse

Dagen før klubbkveld påminnes juniorene og lærere per SMS. Juniorene har også fått en «huskelapp» med datoer for klubbkvelder, foreldremøte, kurs for foreldre og andre voksne, turnering for juniorer og grillfest for juniorene med familie.

Medhjelpere

Også på klubbkvelder må det være forholdsvis mange medhjelpere, gjerne en per bord. 

Servering

En del av juniorene kommer direkte fra trening og er sultne, så vi har valgt å servere pizza og brus. 

Organisering

Venner møter gjerne sammen og vil spille ved samme bord. Det kan være en utfordring å organisere bordene slik at alle får spille med sine venner og at de får møte andre på samme nivå.

Vi har ellers stor tålmodighet med tidspunktet juniorene møter i klubben og har forståelse for at foreldre henter de minste før spilleslutt.

Spill og framdrift

Det kan være greit med gitte spill med kjente poeng. Det viktigste er imidlertid at de unge får spille mange spill og får noen innspill fra medhjelperne underveis. I starten avbryter vi ikke, men lar juniorene spille fritt og bare passer på at de følger farge og teller honnørpoeng. Senere trener vi på begrepene honnørpoeng, utspiller, blindemann, spillefører, kontrakt, stikk, trumf (superfarge) og oppfordrer hele tiden de unge til å følge godt med i spillet og telle, telle, telle. Viktig å unngå bruk av bridgesjargong som er uforståelig for nye spillere.

Utstyr og materiell

Første klubbkveld hadde vi oppslag på veggene med de viktigste begrepene, honnørpoeng-skalaen og poeng-stikktrappen. Senere har vi hatt utskrift (på tykt papir) av tabell med honnørpoeng, antall stikk, meldinger og kontrakt-poeng på bordene. De unge registrerer selv kontrakt og resultat på eget skjema.

En del av juniorene har behov for kortholder. (Rana Juniorbridgeklubb har fått en lokal bedrift til å produsere slike kortholdere. Kan bestilles, 25,-/stk + frakt ved henvendelse til Kurt-Ove Thomassen).

Det kan være greit å ha en flippover for å demonstrere viktige poeng.

Vedlegg: Begreper oppslag (utskrift A3) (8)

Honnører oppslag (utskrift A3) (9)

Tabell honnørpoeng, stikk, melding, poeng (10)

Score skjema (11)

Sommerleir

Junior sommerleir tror vi er en viktig gulrot for mange av juniorene. Vi har reklamert med at alle skal få delta på leiren i Drammen uten kostnader til reise, deltakelse og opphold. Vi må regne med å være følge på reisene.

 

 

Skolebridge uke 2 - 6 av 7 skoler har fått besøk

I dag var det 7. trinn på Selfors barneskole, og 4.-7. klasse på Dalsgrenda skole som fikk besøk. Som seg hør og bør ble tankesport bedrevet i gymsalen i Dalsgrenda.

Elevene har variable forkunnskaper. Noen kan mange forskjellige kortspill, og spiller kort regelmessig, mens andre sliter med å lære seg navnene på fargene, f. eks. "ta en oransj" (= ruter). Likevel syns nær sagt alle at bridge er kjempegøy!

"Kan vi prøve å spille en omgang helt stille?"

Vi praktiserer ut i fra at det er mye læring i å prøve og feile. Det er mer læring i å sette skjegget fast i postkassen og gå hjem med en ess i lomma, enn å få beskjed om at du må ta for esset ditt. Derfor har elevene i stor grad fått prøve seg på egenhånd, og blir kun veiledet i å følge på med et lavt kort når de ikke kan konkurrere om stikket (altså ikke følge på med en konge under esset).  Som én av de kjappeste sa da han skulle spille fargen:

Kkn109x mot ED

uten inntak i bordet. Han tenkte seg godt om, og stakk over damen med kongen. WD!! Bare at han hadde glemt å ta for esset først, og måtte se sparfargen råtne bort i bordet. Han prøvde desperat å få motspillerne til å gå med på at han kunne spille på nytt, men der var det ingen nåde. "Tenk at en så liten feil hadde så store konsekvenser."

Stas å spille med den store demonstrasjonskortstokken.

Alle hjelperne fokuserer på å snakke norsk, og ikke "snakke bridge". En av hjelperne glemte seg et øyeblikk, og anbefalte å kaste en kløver i bordet. Øyeblikkelig fløy kløver 4 gjennom rommet... 

"Vet du hva?? Vi slo oddsen 3 ganger!!! Det er så spennende at jeg og makker ikke greier å sitte stille!"

Skolebridge uke 2: 1 down - 6 to go

Nær 300 elever i Rana kommune får denne uken sitt første møte med bridge. Mo BK og Båsmo BK samarbeider, og satser skikkelig på å få rekruttert mange nok unge spillere denne uken til å starte en egen juniorbridgeklubb. 

14 frivillige stiller som medhjelpere, og Elisabeth Solum og Kurt-Ove Thomassen forteller at de har mange flere på blokka som de ikke har spurt ennå, for alle de har spurt har vært så positive og sagt ja!

Neste onsdag har juniorbridgeklubben sin første spillekveld, og man kan trygt si at arrangøren er spent på hvor mange som dukker opp! Alt fra worst case scenario (ingen kommer), til best case scenario (100 stykker kommer, og det er ikke plass til alle i lokalet) er diskutert.

Klubbene har gjort et grundig arbeid, med brev til foreldrene (pdf), og oppslag i klasserommene. Til sommeren sponser klubbene deltakelse til alle medlemmene på sommerleiren i Drammen.

I dag var det 48 elever på Utskapen barne- og ungdomsskole som spilte (lyn)bridge for første gang, og i 4.-7. klasse var det et unisont "JA!" på om bridge var gøy. I morgen er det Ytteren barneskole og Båsmo barneskole som skal få en introduksjon. Vi gleder oss!

Her er oppskriften: Juniorbridgeklubb på 1-2-3

For tre år siden hadde Rogaland Bridgekrets 3 juniormedlemmer, alle på grensen til å bli seniorspillere. I helga spilte 14 par KM junior <16 år, og Sandnes Juniorbridgeklubb har 42 medlemmer.

"Vi kunne lett ha doblet antall medlemmer fram til sommeren, men nå må jobbe med å få opp nivået litt på de vi har, slik at de blir selvgående", sier leder i Sandnes juniorbridgeklubb Bente Evertsen Faag.

Hvis noen for tre år siden hadde fortalt meg at vi nå skulle diskutere hvordan vi skulle løse den høye interessen for juniorbridgeklubben, da hadde jeg ledd høyt. Hva har skjedd i Rogaland? Var det helt spesielle forhold som lå til rette for at de kunne få det til, eller er det noe andre kan kopiere?

Fra 0 - 42 på to år

Jeg spurte Bente Faag om oppskriften, og hun forteller at det ikke er noen tryllerier de har drevet med. Høsten 2015 var de to foreldre som snakket sammen, og fant ut at de begge hadde barn i 4. klasse som var glade i kortspill. De identifiserte en tredje forelder med barn i samme alder, og inviterte barna med venner til en hyggelig samling der de lærte bridge etter lynbridgeprinsippet (bridge med forenklet meldedel).

Alle syntes dette var gøy, og de søkte da om Frifondsmidler for å kunne ta med hele gjengen på hyttetur til Sirdalen, med ski og after-ski med bridgespilling.

De som hadde vært med på én av disse to samlingene, fikk tilbud om å reise til Lyngdal på helgesamling for unge med bridge, og det var der bridgegnisten ble ordentlig tent hos flere av dem.

Høsten 2016 var de en kjerne på 20 spillere som ville spille mer, og 6. september 2016 stiftet da Sandnes Juniorbridgeklubb. I oktober tok de kontakt med Iglemyr Skole, og fikk to timer bridgeopplæring (fair play, samarbeid, logisk tenking) i hvert trinn fra 5.-7. klasse. Uka etter hadde medlemstallet i klubben doblet seg, og klubben hadde vokst ut av lokalene sine.

Merk at nesten alle medlemmene er rekruttert fra samme skolekrets.

Oppskriften - Juniorklubb på 1-2-3 

  1. Finn to foreldre med barn i riktig alder (9-13 år).
  2. Inviter barna med venner til en formiddag i en helg, til en hyggelig samling med kortspill og servering
  3. Inviter disse barna + venner til en helgetur med kortspill og annet sosialt
  4. Kontakt skolen, og spør om dere kan få to timers bridgeopplæring i 4.-7. klasse 
  5. Stift klubben, be om hjelp til å takle pågangen

1. Nøkkelpersonene

Det er ikke nødvendig med to foreldre, men det gjør det er lettere når man kjenner barna og omgangskretsen deres. Det viktigste er at man har motivasjon til å bruke tid sammen med barna over lengre tid. Besteforeldre, onkel, tante kan sikkert funke like bra. Er man minst to personer har man større nedslagsfelt i starten (flere barn, flere venner), og det er morsommere å planlegge sammen.  

2. Lavterskeltilbud - kortspill og trivsel

Bridge kan være fremmed for både ungene og foreldrene deres, så det er viktig å legge lista så lavt at de kan subbe over den. Finn et tidspunkt alle har god tid (f. eks. en lørdags formiddag), inviter til noe hyggelig som de kjenner (f. eks. pizza eller kake) + noe spennende og nytt (bridge). Hold fokus på spillgleden, og ikke innfør for mye nytt. Første gang er det helt sikkert nok å lære navnet på fargene, hvilket kort som er størst og rekkefølgen nedover, samt å ta stikk (uten trumf, uten meldinger, uten makker). Målet er å fange interessen slik at de har lyst til å lære mer.

Lurer du på hvordan dere skal gå videre? Ta kontakt med NBF, vi kan f. eks. hjelpe dere med en studietur til Sandnes Juniorbridgeklubb.

Gjengen som reiste til Lyngdal på helgetur med bridge. 

 

3. Sosial happening, bli kjent med foreldrene + gulrot

Alle vil på tur, så om man annonserer hytteturen tidlig, er sjansen god for at de fleste blir med. Da får dere også sjansen til å bli bedre kjent med foreldrene til ungene, og få dem positivt innstilt til bridge. Dere får også tid til å lære mer bridge, og få de fleste til å skjønne grunnprinsippene i lynbridge (bridge med forenklet meldedel).

Dette trenger ikke å koste noe. Klubben kan søke NBF om Frifondsmidler for å dekke alle utgifter.

Til de som har vært med på et av arrangementene til nå, kan dere ha en gulrot. F. eks. en lokal juniorsamling som juniorene fra Sandnes hadde i Lyngdal, eller man kan reise til Norsk Bridgeforbunds sommerleir (som neste år blir i Drammen). 

God stemning på NBFs sommerleire med bridge. I år var det 84 deltakere, og lederne forteller at de ikke hørte så mye som ett ukvemsord ytret i løpet av hele helga. Noe å lære av for voksenklubber?

4. Besøk på skolen

Bridge utvikler så mange positive egenskaper hos elevene, at det er lett å få to timers bridgeopplæring på mellomtrinnet (4.-7. klasse). Bare begynn med fair play, konsentrasjon, hoderegning, samarbeid, logikk. Spillbasert læring er beviselig motiverende. Alle steder vi har vært i skolen, blir vi ønsket hjertelig velkommen tilbake. Sandnes Juniorbridgeklubb blir nedringt av skoler i distriktet som vil at de skal komme på besøk til dem. Det som kanskje har overrasket oss, er at det skolene har vært mest fornøyd med, er måten bridge utvikler miljøet blant elevene på. 

Har dere kommet så langt, og har klare planer om hvordan den videre veien skal være, hjelper NBF med bridgelærer(e). Ta kontakt!

Egersund starter juniorbridgeklubb neste fredag. Her fra besøket på Eigerøy Skole i juni 2017. Egersund har ingen foreldre involvert, men tidligere rektor ved skolen Ruth Hope, er bridgespiller og initiativtaker. 

5. Stift juniorbridgeklubben

Disse barna er så unge, at det vil ikke fungere å få dem inn i en vanlig klubb. For det første spilles det til langt over leggetid, for det andre vil en 10-åring heller ha pizzapause med jevnaldrende. Ungene må også få tid til å utvikle seg som bridgespillere, uten å bli mast på av de som er fem ganger så gamle som dem. Som bridgeklubbene i Norge ser ut i dag, er nesten den eneste løsningen å stifte en egen juniorbridgeklubb.

Velg en spilledag som passer kjernegruppa. Det er mange som driver med fotball eller korps eller svømming, og det er dumt å miste de fleste fordi dagen kræsjer. Sandnes Juniorbridgeklubb spiller annen hver fredag. Da er det få andre aktiviteter, og det er greit at ungene er oppe litt seint (til 21). Dere må velge den dagen som passer gruppa deres best.

I starten vil dere trenge flere voksne, ideelt sett en voksen pr bord. Erfaringsmessig er det lett å få frivillige til å stille fra 18-21 en og annen fredag for å hjelpe juniorene, og fordelen er at de senere vil kjenne mange av de voksne når de begynner å spille i "voksenklubben". 

Trivsel

Bjørn Landsvik forteller at klubben driver etter verdigrunnlaget i NBF, og at de hver spillekveld fokuserer på likeverd, respekt, og rettferdig konkurranse. Klubben har fokus på å være et lavterskeltilbud, og at flest mulig av aktivitetene skal være gratis for medlemmene. Målet er å beholde flest mulig lengst mulig.

For å få råd til aktivitetene i klubben, har de fått Frifondsmidler gjennom NBF, kretsen har stilt opp med midler, og flere lokale klubber har bidratt fra klubbkassen.

Skole VM i Lyon

 Hvor ofte kan man oppleve å kikke innom en bridgeturnering å se salen stappfull av spillere der alle er 13 år eller yngre? I Lyon kunne man det! Over 120 par var med i en turnering for “ferske spillere” der utgangspunktet var at man hadde spilt bridge i rundt ett år. 

Skole VM ble arrangert parallelt med de andre VM-øvelsene og fra Norge stilte seks par fra Sandnes Juniorbridgeklubb.

 En spent gjeng kvelden før spillestart

Sandnes Juniorbridgeklubb ble startet opp for knappe to år siden og har i dag ca 40 medlemmer i alderen 9-15 år. De har fast spillekveld annenhver fredag og hver spillekveld er det oppunder ti bord som møter hverandre med fokus på det sosiale, men som i alle andre bridgeklubber er det også hard kamp om poengene.

NBF ble invitert til å stille seks par i Skole-VM og entusiasmen var stor når vår klubb fikk tilbudet om å stille med det norske flagget på brystet. I tillegg til de seks parene reiste også et solid støtteapparat med både foreldre og søsken.

Det stilte spillere fra en lang rekke land: Norge, Sverige, Danmark, Frankrike (selvfølgelig en stor gruppe), Italia, Taiwan, Kina og flere. Turneringen var lagt opp med avbrutt serie (man møtte bare en brøkdel av de andre parene) og få spill. Det sier seg selv at resultatene da blir litt tilfeldige, men vi var likevel glade for å se at de norske parene hang godt med mot sine utenlandske konkurrenter. Tre par kom til A-finalen og gjorde sine saker godt, selv om det ikke ble pallplass på noen av våre denne gang. De tre andre parene i B-finalen hevdet seg også godt.

Så var det sportslige heller ikke det viktigste i denne omgang. Bare det å se at så mange andre spiller og få møte par fra mange av verdens hjørner var en stor inspirasjon for deltagerne. I tillegg var turneringen arrangert vegg-i-vegg med VM for U16, Jr-jenter og U25.

Mange av spillerne i Skole-VM reiste nok hjem med klare ambisjoner om komme tilbake i senere mesterskap for å konkurrere om heder og ære. Og her blir konkurransen hard fremover. Spesielt Kina utmerker seg med svært mange spillere. Faktisk så mange at de hadde chartret eget fly for turen til Lyon (sammen med lag i de andre juniorklassene).

Det franske forbundet arrangerte det hele på en forbilledlig måte. Turneringen, sosialt opplegg (felles båttur med guide), overnatting, transport og mat ble tatt godt hånd om. Etter denne opplevelsen blir det nok ekstra glød på spille/kurskveldene for å utvikle seg til å bli enda bedre spillere.

Vi takker NBF som ga oss muligheten og alle foreldre som stilte opp og gjorde turen mulig.

Tenkepauser - når kan vi melde etter tenkepause?

Nye spillere får av og til høre at de ikke har lov til å tenke, fordi det formidler informasjon til makker. Det er helt feil - man kan tenke så lenge man vil (innenfor tiden som er avsatt i runden/turneringen). Men når man tenker, formidler man samtidig til de andre spillerne, inkludert makker, at man har et problem. Dette er det vi kaller "uautorisert informasjon", eller UI. Denne informasjonen har ikke makker lov til å bruke, når makker skal vurdere sin neste melding.

I denne videoen forklarer Geo med et enkelt eksempel hva som er lov, og hva man må passe seg for: 

 

Svar på 2 kløver - og åpningshåndas videre meldinger

Det er sjeldent vi får brukt åpningsmeldinga 2 kløver, som viser en hvilken som helst hånd med 22+ hp. I tillegg er det en del kunstige meldinger etter denne starten, så det er viktig å holde tunga rett i munnen. I denne videoen får dere se på svar på 2 kløver, og også alle mulige meldinger som åpningshånda kan melde i andre melderunde:

Svar på opplysende dobling

Gårsdagens tema på kurset Spill Bridge 2 var opplysende doblinger og svar på opplysende doblinger.

I filmen under er et lite utdrag fra leksjonen, der Christian Bakke blant annet har et eksempel på unntaket fra regelen om at man alltid må melde når makker dober opplysende. Hovedregelen da, er å bruke sunn fornuft:

 

Nok en storeslem

Spillet under er klikkbart. Klikk på "Next" for å bla deg gjennom spillet og lese forklaringene til meldingene.

Storeslem

I dagens spill har Nord fått en voldsomt spillesterk hånd. Selv om hånden ikke har 22+ hp, er det riktig åpne i 2 kløver på en slik spillesterk hånd. 

Spillet under er klikkbart. Klikk på "Next" for å bla deg gjennom spillet og lese forklaringene til meldingene.

Norsk Bridgeforbund starter ny rekruttblogg

Norsk Bridgeforbund starter en ny rekruttblogg hvor vi vil presentere tips om meldinger, spilleføring og motspill som er tilpasset de litt ferskere spillerne. Det er Kristian B. Ellingsen som vil presentere de første spillanalysene.

Det første spillet vi skal se på i Rekruttbloggen stammer fra spillekvelden i Sortland Bridgeklubb tirsdag 23.februar 2016.

Du skal spille 6 NT i øst med kløverknekt ut fra syd.

K kn 8 2                        E 4

 E K 10                          ♥ 9 7 3 2

 K D 5 2                         ♦ E Kn

 D 7                                ♣ E K 8 5 4

Det første du må gjøre som spillefører er å legge opp en spilleplan.

Det innebærer følgende:
1. Telle hvor mange sikre stikk du har, det vil si hvor mange stikk du kan ta uten å slippe motparten inn.
2. Finne ut hvor mange stikk du mangler.
3. Vurdere hvilke muligheter du ser for å få tak i de stikkene du mangler.

Så må man prøve å kombinere flere muligheter for å gi seg selv størst mulig sjanse til å lykkes.

I dette spillet har vi 11 sikre stikk (2+2+4+3).

Hvilke muligheter ser du for å få tak i stikket som mangler for å få hjem lilleslemmen?

Sannheten er at det er muligheter for ekstra stikk i tre farger, nemlig spar, hjerter og kløver. I spar har vi muligheten til å ta en finesse med knekten, mens vi kan godspille langfargestikk i både hjerter og kløver dersom fargen ikke sitter for ujevnt fordelt hos motstanderne.

Så hvilken farge skal vi gå på først?

Hvis kløveren sitter 3-3 kan vi ta fem stikk i fargen og 13 stikk totalt. Dersom fargen er fordelt 4-2 kan vi etter å ha tatt for esset, kongen og dama godspille vårt tolvte stikk ved å gi bort et kløverstikk.

Om hjerteren er fordelt 3-3 hos motparten kan vi gi bort et hjerterstikk og med det sette opp vårt tolvte stikk i den fargen.

Det tolvte stikket er også mulig å hente ved å ta en finesse i spar. Vi spiller da spar fra øst og legger knekten dersom syd følger med en liten. Vi håper at syd har dama.

Som vi ser er det altså mange muligheter å vurdere opp mot hverandre.

Riktig spilleplan er å teste kløveren først. Vi stikker kløverutspillet med dama i bordet, og nord følger med en liten. Som nevnt kan vi få tak i stikket vi mangler i kløver dersom fargen ikke sitter verre enn 4-2. Vi spiller en ny kløver, men må dessverre konstatere at nord ikke følger farge. Det betyr at syd har fem kort i fargen, og vi kan ikke godspille stikk der. Vi stikker med kløver ess, og må gå over på plan B.

Det neste vi gjør er å teste hjerteren. Hvordan gjør vi så det? Vi kan ikke spille fargen fra toppen fordi vi da risikerer at en av motstanderne kan ta to hjerterstikk dersom han sitter med dame-knekt fjerde.

Løsningen er å gi bort det første hjerterstikket, og den beste måten å gjøre det på er å spille en liten hjerter mot bordet. Dersom syd følger lavt nøyer vi oss med tieren. Vi må regne med at nord kan stikke denne, men når vi så kommer inn igjen kan vi spille esset og kongen i hjerter og ved å holde telling på fargen se om hjerter 9 blir godspilt.

Hvis så er tilfelle har vi 12 stikk, og hvis ikke har vi sparfinessen som en siste mulighet.

Aktuelt sitter hjerteren 3-3, og man får satt opp sitt tolvte stikk i den fargen.

Hele spillet så slik ut:

                   D 10 6 5 3

                  ♥ Kn 5 4

                  ♦ 7 6 4 3

                  ♣ 2

K kn 8 2                        E 4

 E K 10                          ♥ 9 7 3 2

 K D 5 2                        ♦ E Kn

 D 7                               ♣ E K 8 5 4

                   9 7

                  ♥ D 8 6

                  ♦ 10 9 8

                  ♣ kn 10 9 6 3

Merk at det er essensielt hvilken rekkefølge man spiller majorfargene i etter at man har sett at kløveren sitter skjevt. Det går galt om man tar sparfinessen før man tester hjerteren fordi motspillerne da vil få et stikk i hver av majorfargene.

Jeg håper du hadde glede av det første spillet i Rekruttbloggen, og vil følge med videre. Det neste spillet kommer som nevnt neste fredag. Opplever du et instruktivt spill som kan passe på denne bloggen, send det gjerne til kristian.ellingsen@bridge.no .